www.1000-poot.com

Duizend en één vragen forum
Het is momenteel 09 Sep 2010 22:46

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Ervaringen met Alzheimer?
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2010 10:57 
poter
poter
Gebruikers-avatar

Mijn moeder wordt binnenkort 83 en wij (mijn broer en ik) beginnen te vermoeden dat er iets niet juist is.
Het is vrij logisch, denk ik, dat je op zekere leeftijd een beetje begint te vergeten, niet goed meer weet hoe je van kanaal op je TV kan veranderen ed. maar we beginnen ons toch ernstig vragen te stellen.
De vergeetachtigheid en andere kleine dingetjes beginnen te verergeren. Zij kan niet meer alleen naar een winkel maar schuifelt aan mijn arm mee.
Wij willen haar helpen maar hebben natuurlijk zelf ons leven en de combinatie is soms vrij moeilijk. Ik werk en mijn broer is een thuisblijvende papa van 2 kinderen.
Mijn moeder gaat ervan uit dat ik meer tijd heb omdat ik alleenstaand ben :shock:
Mijn broer en ik hebben het nu onderling wat geregeld wie wat doet. Mijn moeder wil mijn broer meer ontzien dan ik en daardoor begint ze mij wat uit te maken. Ze is echt aan 't proberen om een spelletje te spelen met mij en mijn broer om ons uiteen te drijven en ons 't bloed van onder de nagels te halen.
Een tijdje geleden zei ze me dat ze op straat liep en ineens niet meer wist waar ze was. Ze begint ook woorden te vergeten. Schrijven wordt blijkbaar ook lastig. Slapen gaat ook niet zo goed meer....
Ze belt me om me te zeggen dat ze van haar huisarts een brief heeft gekregen waarin staat dat ze niet meer alleen buitenmag en dat ze naar een rusthuis zou moeten.
Ik heb haar huisarts gebeld en gevraagd waarom hij die brief geschreven heeft, waarop hij antwoordt dat ze dat zelf gevraagd heeft. Wij dachten dat hij dat had voorgeschreven.
Haar huisarts zei in het verdere gesprek met mij dat mijn moeder vreselijk manipulatief gedrag vertoont. (Heeft ze altijd al gehad!). Ze zegt overal dat haar kinderen haar laten stikken!!!
Haar huisarts heeft haar aangeraden om naar een neuroloog te gaan, wat zij weigert. Hij kan haar dus geen gepaste medicatie voorschrijven want hij heeft geen volledig uitsluitsel wat betreft haar gezondheid.
Zij weigert ook eender welke vorm van hulp van buitenaf om te poetsen thuis ed. Het enige wat ze echt probeert te bereiken is ons opzadelen met schuldgevoelens.
Sorry als ik hier effe zit door te drammen maar 't begint me hoog te zitten. 'k Heb al gemerkt dat ik op 't werk al een paar fouten gemaakt heb en ik veronderstel dat het komt omdat ik er de hele tijd mee in mijn hoofd zit.
Ik heb op 't internet al wat gekeken naar de ziekte van Alzheimer en alles komt me bekend voor van de symptomen.
Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben?
Aan wat mogen wij ons nog verwachten?
Zij is zo dominant en veeleisend dat ik er soms de pedalen van kwijtraak en denk dat ik het ben die het verkeerd doe ipv. zij.
Wij kunnen haar toch moeilijk aan haar lot overlaten? En haar dwingen kunnen we ook niet. Hoe moet je er dan mee omgaan? We hebben haar in een rusthuis ingeschreven, maar je kent dat wel: daar is geen plaats en een ellenlange wachtlijst.
Soms loop ik echt op de toppen van mijn tenen en ik heb echt geen zin om er zelf aan onderdoor te gaan, en bij mijn broer zal dat wel net hetzelfde zijn alhoewel hij er geestelijk beter mee omkan dan ik.
Het wenen staat mij soms nader dan het lachen, zeker als ik naar info kijk op internet :(

Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Zoals het klokje op het werk tikt, tikt het nergens zo langzaam.

Profiel  

Titel: Re: Ervaringen met Alzheimer?
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2010 18:29 
grootpoter
grootpoter
Gebruikers-avatar

Zelf heb ik beginnende alzheimer sinds mei 2 jaar

Dank zij huisdokter mijn vrouw + de neuroloog ben ik nog goed ook zestal pillenen lijst pillen waaronder Acerty niet azerty**

Acerty is erg duur maar dat krijgen we volledig vergoed

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2010 18:33 
grootpoter
grootpoter
Gebruikers-avatar

Over hulp poet je heel zekeer praten met de ocmw of de CM ook verhoogde terugbetaling en zo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2010 18:38 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

Ik zou niet direct spreken van Altzheimer, maar van ouderdomsdementie.
Vergeetachtigheid en falen, en de angst die daardoor voorkomt, proberen te camoufleren met branie en dominantie, soms zelfs agressie.
Ik zou een afspraak maken met haar huisdokter om op hetzelfde moment, samen, eens bij haar langs te gaan.
Laten opnemen op geriatrie in een ziekenhuis, al is het maar een week, omwille van de symptonen die je opnoemt.
Daar krijgt ze dan aangepaste medicatie én, en dat is belangrijk, een score op de katz-schaal.
Dit document(Katz) heb je nodig voor een opname in een rvt (rust-en verzorgstehuis).
Als ze effectief lijdt aan ouderdomsdementie kan ze prioritair opgenomen worden in een rusthuis.
Trouwens : per 1-1-2010 zijn de oude voorwaarden voor opname in een rusthuis vervangen door de nieuwe. Een rusthuis is nu een woonzorgcentrum, en de fameuze wachtlijsten van voorheen worden(zijn) dus afgeschaft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2010 09:44 
poter
poter
Gebruikers-avatar

lumi schreef:
Ik zou niet direct spreken van Altzheimer, maar van ouderdomsdementie.
Vergeetachtigheid en falen, en de angst die daardoor voorkomt, proberen te camoufleren met branie en dominantie, soms zelfs agressie.
Ik zou een afspraak maken met haar huisdokter om op hetzelfde moment, samen, eens bij haar langs te gaan.
Laten opnemen op geriatrie in een ziekenhuis, al is het maar een week, omwille van de symptonen die je opnoemt.
Daar krijgt ze dan aangepaste medicatie én, en dat is belangrijk, een score op de katz-schaal.
Dit document(Katz) heb je nodig voor een opname in een rvt (rust-en verzorgstehuis).
Als ze effectief lijdt aan ouderdomsdementie kan ze prioritair opgenomen worden in een rusthuis.
Trouwens : per 1-1-2010 zijn de oude voorwaarden voor opname in een rusthuis vervangen door de nieuwe. Een rusthuis is nu een woonzorgcentrum, en de fameuze wachtlijsten van voorheen worden(zijn) dus afgeschaft.

Het zou eventueel inderdaad ouderdomsdementie kunnen zijn, uitsluitsel hebben we nu (nog) niet.
Dat de oude voorwaarden voor opname afgeschaft zijn en er geen wachtlijsten meer zijn is, vrees ik, onzin, want als wij bellen naar rusthuizen spreken ze nog steeds over ellenlange wachtlijsten!
Die katz-schaal, daar ga ik eens naar zoeken se!
Bedankt!

Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2010 18:22 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

Je moet de rusthuizen de tijd geven om hun wachtlijsten weg te werken, èh. Dat van die nieuwe wet is wel degelijk waar.
Een Katz-schaal mag ook ingevuld worden door de huisdokter of door een thuisverpleegkundige.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2010 14:38 
poter
poter
Gebruikers-avatar

Er zou blijkbaar een medisch dossier moeten opgesteld worden en aan de hand daarvan kunnen ze misschien haar sneller opnemen. Maar er blijft een wachttijd en hoe wij die gaan overbruggen weten we echt niet...
Tja, inderdaad, laten opnemen in 't ziekenhuis....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2010 14:59 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

dani263 schreef:
Er zou blijkbaar een medisch dossier moeten opgesteld worden en aan de hand daarvan kunnen ze misschien haar sneller opnemen. Maar er blijft een wachttijd en hoe wij die gaan overbruggen weten we echt niet...
Tja, inderdaad, laten opnemen in 't ziekenhuis....

Dat medisch dossier is, behalve persoonsgegevens, die katz-schaal.
En als jij kunt bewijzen dat ze soms niet meer weet waar ze is,...krijgt ze zo voorrang.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 12:22 
poter
poter
Gebruikers-avatar

lumi schreef:
... En als jij kunt bewijzen dat ze soms niet meer weet waar ze is,...krijgt ze zo voorrang.

Bewijzen kan ik het niet, weten doe ik het wel. Of is dat genoeg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 13:10 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

Bewijzen kun je door méérdere mensen te laten vaststellen wat ze uitspookt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 15:44 
poter
poter
Gebruikers-avatar

Ha ja, ze woont alleen en heeft totaal geen sociaal leven. Enige contact is de huisarts (en dan nog...), mijn broer en ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 16:05 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

De bakker, de facteur, de buurvrouw,....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 16:05 
grootpoter
grootpoter
Gebruikers-avatar

Kan die huisarts geen attestje maken dat aanvaard wordt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 10:44 
poter
poter
Gebruikers-avatar

lumi schreef:
De bakker, de facteur, de buurvrouw,....

Heeft GEEN sociale contacten met NIEMAND meer!!! Echt ni. 'k Weet het, klinkt bizaar, maar is zo. Je moest eens weten wat een rare moeder ik heb!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 10:45 
poter
poter
Gebruikers-avatar

Astrosmurf schreef:
Kan die huisarts geen attestje maken dat aanvaard wordt?

Gaan we proberen. Er moeten blijkbaar hopen papieren ingevuld worden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 11:56 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

dani263 schreef:
Heeft GEEN sociale contacten met NIEMAND meer!!! Echt ni. 'k Weet het, klinkt bizaar, maar is zo. Je moest eens weten wat een rare moeder ik heb!

Als dàt geen reden is.......

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 16:57 
poter
poter
Gebruikers-avatar

lumi schreef:
dani263 schreef:

Als dàt geen reden is.......

:D Dan zou ze al heel haar leven in een RVT hebben kunnen zitten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010 10:59 
betovergrootpoter
betovergrootpoter
Gebruikers-avatar

dani263 schreef:
Ze zegt overal dat haar kinderen haar laten stikken!!!(

Dat is iets typisch dat ik al veel heb horen zeggen over dementerende (ps welk verschil is er tss dementie en alzheimer?) mensen. Zij wijzen met en beschuldigende vinger van slechte verzorging naar nét die mensen die hen het beste verzorgen. Dat is pijnlijk en heeft al voor heel veel familieruzies gezorgd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010 13:20 
poter
poter
Gebruikers-avatar

Dementie is een verzamelnaam. Alzheimer is een vorm van.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]